Соціально-психологічна служба

ФЕДОРЧУК Інна Віталіївна

практичний психолог

Науково-методична проблема:

Створення освітнього середовища для формування життєвої компетентності в учнів в умовах сьогодення

ТАРАСЮК Тетяна Павлівна

соціальний педагог

Науково-методична проблема:

Створення освітнього середовища для формування життєвої компетентності в учнів в умовах сьогодення

Структура роботи соціально-психологічної служби школи

Напрямки роботи соціально-психологічної служби школи

ПАМ'ЯТКА БАТЬКАМ

25 дитячих прохань

• Не розбещуйте мене, цим ви мене псуєте. Я дуже добре знаю, що не обов'язково надавати мені все, що я вимагаю. Я просто випробовую вас;

• Не бійтесь бути вимогливим зі мною. Я надаю перевагу саме такому підходу. Це дозволяє мені визначитись;

• Не покладайтесь на силу у стосунках зі мною. Це привчить мене до того, що вважати слід лише на силу. Я відгукуюсь з більшою готовністю на ваші ініціативи;

• Не будьте непослідовними. Це збиває мене з пантелику і змушує вперто намагатися у всіх випадках залишити останнє слово за собою;

• Не давайте обіцянок, яких ви не зможете виконати – це похитне мою віру у вас;

• Не піддавайтесь на мої провокації, коли я кажу або роблю щось тільки для того, щоб роздратувати вас. А то надалі я намагатимуся досягти ще більших перемог;

• Не засмучуйтесь занадто від моїх слів «Я вас ненавиджу». Я не це маю на увазі. Я просто хочу, щоб ви пошкодували за тим, що мені зробили;

• Не змушуйте мене почувати себе меншим, ніж я є насправді. Я відіграюся з вами за те, ставши «плаксою» ;

• Не робіть для мене і за мене те, що я у змозі зробити сам: я використовуватиму вас як обслугу ;

• Не дозволяйте моїм «поганим звичкам» притягувати до мене надмірну частку вашої уваги. Це тільки надихне мене на їх продовження; не нарікайте на мене у присутності сторонніх людей. Я зверну більше уваги на ваше зауваження, якщо ви скажете мені все спокійно віч-на-віч;

• Не намагайтеся обговорювати мою поведінку у самий розпал конфлікту.

• За деякими об’єктивними причинами мій слух притупляється в цю мить, а бажання співпрацювати з вами зникає. Буде нормально, якщо ви зробите якісь кроки, але давайте поговоримо про це пізніше ;

• Не намагайтеся читати мені нотації. Ви будете здивовані, дізнавшись, що я розумію, що таке «добре» і «погано» ;

• Не змушуйте мене відчувати, що мої провини – смертельний гріх: я повинен навчитися робити помилки без відчуття, ніби я ні нащо не придатний;

• Не вимагайте від мене пояснень, навіщо я це зробив: я інколи сам не розумію, чому чиню так, а не інакше ;

• Не піддавайте великому іспитові мою чесність: заляканий, я легко перетворююся на брехуна ;

• Не забувайте, що я люблю експериментувати: саме так я пізнаю світ, тому, будь ласка, змиріться з цим ;

• Не захищайте мене від наслідків моїх власних помилок : я вчуся на власному досвіді ;

• Не намагайтеся здихатися мене, коли я ставлю відверті запитання: якщо ви не будете давати на них відповіді, я шукатиму інформацію «на стороні»;

• Ніколи не натякайте, що ви досконалі і безгрішні: це дає мені відчуття марності спроб зрівнятися з вами;

• Нехай мої острахи не викликають у вас надмірного хвилювання, інакше я буду лякатися ще більше: покажіть мені, що таке мужність;

• Не забувайте, що я можу успішно розвиватися без розуміння і підбадьорювання, але похвала, коли вона чесно отримана, іноді все ж забувається, а прочуханка, здається, ніколи.

Ставтеся до мене так, як ви ставитеся до своїх друзів.

Тоді я також стану вашим другом.

Я вчуся, наслідуючи приклади, але не під впливом критики.

І, крім того, я вас так сильно люблю.

Будь ласка, ставтеся до мене з такою ж любов'ю.

У ваших дітей проблемно-переломний період, тому будьте особливо спостережливими, уважними, небайдужими.

У 5-му класі розширився обсяг основних предметів, зросла кількість предметів, тому збільшується час для підготовки уроків.

Забезпечте своїм дітям удале поєднання відпочинку, фізичної праці та роботи над уроками.

Програми включають більше теоретичного матеріалу. Тому слід привчати дітей міцно заучувати окремі правила з математики, української мови, географії тощо.

Уважно стежте за рівнем виразного читання ваших дітей. Хай удома виразно читають усі тексти, що задані з різних предметів.

Стежте за порадами вчителів, записаними у щоденниках і робочих зошитах.

Дбайте про те, щоб дитина навчалась бути охайною в усьому, включаючи бережне ставлення до підручників.

Ніколи не поспішайте з висновками ні про дитину, ні про вчителя - прийдіть у школу, поспілкуйтеся з учителем.

Намагайтесь придбати для сімейної бібліотеки різноманітні словники та довідкову літературу.

Пам'ятайте, що клас, де навчається ваша дитина, - ціле трьох колективів: дітей, батьків, учителів. Чим дружніші, цілеспрямованіші будуть ці колективи, у тим кращій атмосфері буде формуватись ваш хлопчик чи дівчинка. Це залежить від кожного й від вас теж.

Не забувайте: дитину не слід карати за невміння, а терпеливо вчити, підказувати, радити, допомагати, підтримувати.

Керуйтесь у спілкуванні з дитиною правилом: найдієвіший засіб виховання - особистий приклад.

Дбайте про всебічний розвиток своєї дитини.

Умійте ставити себе на місце дитини.

Пам'ятайте: праця, зокрема навчальна, не завдає шкоди вихованню дитини, а бездіяльність - перший ворог.


Рекомендації батькам п’ятикласників

Надихайте дитину на розповідь про шкільні справи. Не обмежуйте свій інтерес звичайним питанням на зразок: «Як минув твій день у школі?» Щотижня обирайте час, вільний від домашніх справ, і уважно розмовляйте з дитиною про школу. Запам’ятовуйте імена, події, деталі, про які дитина повідомляє вам, використовуйте їх надалі для того, щоб починати бесіди про школу.

Регулярно розмовляйте з учителями вашої дитини про її успішність, поводження та взаємини з іншими дітьми. Навіть якщо немає особливих приводів, для занепокоєння, консультуйтеся з учителем не рідше, ніж раз на місяць.

Знайте програму й особливості школи, де вчиться ваша дитина. Відвідуйте всі заходи й зустрічі, організовані батьківським комітетом і педагогічним колективом. Використовуйте будь-які можливості дізнатися, як ваша дитина навчається і як її навчають.

Допомагайте дитині виконувати домашні завдання,але не робіть їх самі. Установіть спеціальний час для виконання домашнього завдання і стежте за виконанням цих настанов, що допоможе вам сформувати позитивне ставлення до навчання.

Допоможіть дитині відчути інтерес до того, що викладають у школі. З’ясуйте, що взагалі цікавить вашу дитину, а потім установіть зв'язок між її інтересами й предметами, що вивчають у школі.

Особливі зусилля докладайте для того, щоб підтримувати спокійну й стабільну атмосферу вдома, коли в шкільному житті дитини відбуваються зміни.

За будь–якої можливості намагайтеся уникнути значних змін або порушень у домашній атмосфері протягом першого півріччя. Спокій домашнього життя дитини допомагає їй ефективніше розв’язувати проблеми в школі.

Як мотивувати дитину до навчання

🔸Навчайте дитину в ігровій формі. Якщо дитина не хоче вчитися або у неї щось не виходить, ви завжди можете придумати гру, при виконанні якої вона зможе зробити ті чи інші завдання.

🔸Підтримуйте захоплення дитини. Не нав'язуйте свої улюблені заняття, дозвольте їй займатися своїм хобі. Допоможіть дитині відкрити її приховані таланти або розвинути вже наявні.

🔸Маленькі заохочення, а не великі нагороди. Заохочуйте дитину, хваліть за результат, але не варто це робити в грошовій формі і у вигляді дорогих подарунків. Інакше настане час, коли дитина захоче продати вам результати своєї праці дорожче.

🔸В першу чергу цікавтеся тим, що дитина вивчила в школі, а не її оцінками. Покажіть їй, як можна застосувати отримані знання. Спонукайте дитину до роздумів, обговорення.

🔸Процес навчання буде ефективнішим, якщо чітко сформувати межу між заняттями і відпочинком. Обов'язково у дитини повинні бути вільні години для гри і спілкування з друзями.

ДО УВАГИ БАТЬКІВ!

5 реплік та слів, які руйнують психіку вашої дитини

Гнів, втома і розчарування, які накопичуються через щоденні виклики, можуть підштовхнути вас говорити те, чого ви насправді не мали на увазі. І дуже часто через втому батьків, їх проблеми або злість страждають саме діти. Діти, які безмежно беззахисні і безмежно вам довіряють. Відтак вони стають зручною мішенню для «спускання пару» і заспокоєння...

Однак, велика загроза полягає у тому, що ви аж ніяк не зможете спрогнозувати негативних наслідків, які ці різкі репліки можуть справити на вашу дитину.

Ось перелік деяких руйнівних виразів, які ліпше ніколи не кидати у бік дітлахів, яке б емоційне збудження ви не переживали. Особливо це стосується маленьких дітей, які надчутливі до усіх ваших слів. Також наводимо пропозиції гарних сімейних фільмів, які точно стануть вам у нагоді, якщо ви забажаєте більше заглибитись у ці питання.

1. «Не плач, це ж немає такого великого значення! Через день ти про це навіть не згадаєш!».

Вони ж просто діти! Ну які в них можуть бути проблеми, розчарування, турботи? Дорослі часто допускають помилку, коли так думають. Адже діти, як і дорослі переживають свої почуття. Різниця полягає лише в тому, що вони ще не здатні їх висловити, або ж заспокоїтись самостійно, так як це вже під силу дорослим. Хіба це не є тягарем для малечі? Тому намагайтесь не применшувати страхи, сумніви, конфлікти і навіть подряпинки, які трапляються в житті вашої дитини. Допоможіть йому навчитись правильно ладнати зі своїми почуттями та конструктивно на них реагувати (дивіться мультфільм «Думками навиворіт»)

2. «Як би я хотіла, щоб ти був більше схожий в цьому на свого брата…»

Ми ані трішки не виграємо, коли порівнюємо своїх дітей. Але це може викликати супротив серед членів родини. Ще й спровокує нездорову конкуренцію. А далі - безглузде з’ясування відносин і того, кого батьки люблять дуще. Інколи промовлене батьками в хвилини гніву стає причиною багаторічного ворогування між дітьми (прихованого чи явного). Ви точно не бажаєте такого майбутнього своїм нащадкам, вірно? Тож переконайтесь, що ви не користуєтесь маніпулятивним методом порівняння, навіть, якщо маєте на те благі наміри – покращити поведінку когось із менш слухняних дітей. Кожен з них унікальний та особливий. Про це гарно нагадує християнський мультфільм «Ти – особливий».

3. «Ти нічого ніколи не можеш зробити правильно».

Ніхто, і ви також, не хочете слухати цього. Уявіть собі, що відчуває ваша маленька донька, коли ви говорите їй подібні слова. Яке це жахливе відчуття, коли батьки вважають, що ти нічого не вмієш. І навіть якщо це не так, і ви насправді не мали цього на увазі, будьте впевненими, що дитя це запам’ятає надолго. Якщо малеча зробила щось не так, зламала іграшку або зіпсувала пиріг, зробіть глибокий вдих і запитайте себе, що насправді у цій ситуації є найважливішим. Відповідь завжди одна: діти, а не речі чи оцінки. Навчіться приймати їх помилки і навпаки – заохочуйте до нових спроб! Тематичний художній фільм, який гарно змальовує відносини між батьком та сином-підлітком, який навчається новому – «Розправ крила»

4. «Ти змушуєш мене червоніти через свої викрутаси!»

Якщо ваш маленький бешкетникJ дуже часто намагається привернути увагу оточуючих, починає голосити, стрибати, співати, або просто вередувати, можливо, йому потрібно більше уваги. Ніколи не висловлюйте своє зніяковіння через це перед друзями, знайомими або сторонніми людьми, або навіть сам на сам. Чому б не запланувати спеціальне шоу дома, де малюк відчує себе справжньою домашньою зірочкою (а домашній небосхил вміщує багато зірок, пам'ятайте пункт 2?). Цілком вірогідно, що ваша донька чи син виявлять в собі художні таланти і здивують вас. До того ж, є ще одна перевага – провести гарний час усім разом, в сімейному колі (гарний фільм про розкриття внутрішнього світу дитини «Диво»)

5. «Ти товстий/потворний/тупий!» (або більш м’які від них похідні форми).

Наші діти вірять, в усе, що ми їм говоримо. Батьки є для них самим надійним джерелом інформації, а також головними людьми, яких вони люблять. І такі негативні висловлювання можуть серйозно зашкодити самосприйняттю дитини. Навіть якщо ваша дитина має зайву вагу або не відрізняється зразковою успішністю в школі, відповідальність за це, в першу чергу, лежить саме на вас.

Саме від батьків залежить чи навчиться дитина правильному харчуванню та вчасному і сумлінному виконанню домашнього завдання. Тому зараз вам слід зосередитись на сильних сторонах своєї кровинки і не зациклюватись на власних прогалинах у вихованні. І у вас точно усе вийде - лише правильно перерозподіляйте свою увагу! Кінофільм «Матільда» про обдаровану дівчинку, яка так і не дочекалась гарних слів від свої рідних, не залишить вас байдужими і застереже від багатьох необачних реплік, їдких та шкідливих слів. А це у свою чергу підвищить у ваших дітей відчуття безпеки та прийняття, і допоможе сформувати впевнену емоційно зрілу особистість.

За матеріалами інформаційного ресурсу «Батьки та діти»

Як вберегти дітей від "ігор смерті"?